Erytrytol to słodzik, który jest naprawdę bardzo zdrowy. Jego indeks glikemiczny wynosi zero, co oznacza, że jest on naprawdę zdrowy i bezpieczny, zwłaszcza dla osób chorych na cukrzyce. Erytrytol jest tak samo słodki jak cukier, a nie zawiera kalorii. Z tego artykułu dowiesz się czym jest erytrytol, jakie ma właściwości oraz czy mogą wystąpić skutki uboczne przy jego stosowaniu?

Erytrytol – czym jest i skąd można go uzyskać? 

Erytrytol to słodzik, który należy do grupy alkoholi cukrowych. Alkohole cukrowe mają niską wartość energetyczną i nie podnoszą glukozy we krwi. Erytrytol z wyglądu i smaku przypomina cukier (jest od niego tylko trochę mniej słodki), ale jest zdrowszy. Erytrol występuje w naturze w niektórych owocach, owocach morza, pyłkach roślin czy porostach. Jednak słodzik jaki spotykamy w sklepach nie jest pozyskiwany z tych produktów. Uzyskuje się go na drodze fermentacji glukozy przy pomocy różnego rodzaju drożdży.

Jaki wpływ na zdrowie ma erytrytol? 

Erytrytol ma bardzo pozytywny wpływ na zdrowie, w przeciwieństwie do cukru czy innych słodzików. Wynika to z tego, że nie jest on w ogóle przekształcany przez nasz organizm. Wydalamy go wraz z moczem w niezmienionej formie. Co więcej, jako jeden z niewielu słodzików ma pozytywny wpływ na nasze trawienie, nie powoduje wzdęć ani biegunek. Niektórzy uważają, że erytrytol powoduje zahamowanie rozwoju próchnicy. Jest to także idealny słodzik, dla osób chorych na cukrzyce, gdyż zawiera bardzo niski indeks glikemiczny. Osoby chore na cukrzyce lub te które nie tolerują laktozy, używają tabletek, w których masa tabletkowa wykonana jest właśnie z erytrytolu.

Czy warto stosować erytrytol przy diecie? 

Erytrytol to idealny zastępnik cukru podczas stosowania diety odchudzającej. Na pewno nie zastąpi nam on podczas diety słodyczy i cukru, ale pomoże nam przetrwać ten dość trudny czas. Warto zastosować go do posłodzenia kawy czy herbaty, co z pewnością zmieni na lepsze ich smak. Jest on zdrowy w czasie odchudzania, gdyż w 1 g zawiera jedynie niecałe pół kalorii.

Erytrytol – gdzie można go stosować? 

Erytrytol jako substancja słodząca używany jest w Polsce od 2008 roku. Dodaje się go do dżemów, lodów, owoców kandyzowanych, wyrobów cukierniczych, ale również do sosów czy suplementów diety. Tak jak było już wspomniane – jest on niemal tak samo słodki jak cukier – więc często używany jest po prostu do tego, aby posłodzić te napoje. Erytrytol nie tylko osładza nam życie, ale może być stosowany także przy zagęszczaniu produktów czy wzmacniacz aromatu. Stosuje się go także w kosmetyce, np. jako zamiennik gliceryny.

Erytrytol posiada w większości pozytywne opinie. Przeprowadzono wiele badań, które jasno wskazały, że nie jest on szkodliwy dla zdrowia i można go z powodzeniem stosować jako słodzik.

Właściwości lecznicze jagód goji wykorzystywane są w medycynie naturalnej krajów azjatyckich już od ponad 2500 lat. Początkowo traktowano je jako remedium na reumatyzm i spadek odporności, obecnie poleca się je również jako wsparcie dla układu sercowo-naczyniowego oraz przy wielu dolegliwościach.

Właściwości jagód goji

Jagody goji zawierają w obie wiele cennych substancji odżywczych, witamin (C, B1, B2, B6, E) i minerałów (wapń, żelazo, fosfor, miedź, cynk). Są znakomitym źródłem białka, w skład którego wchodzi 18 aminokwasów, a także węglowodanów i tłuszczów, w tym nienasyconych kwasów tłuszczowych odpowiedzialnych za poprawną pracę układu nerwowego i mózgu oraz wytwarzanie hormonów. Warto wspomnieć również o karotenoidach i flawonoidach, które również nie są obojętne dla naszego organizmu.

Badania wykazały, że najcenniejszym składnikiem jagód goji jest bioaktywny kompleks polisacharydowy LBP, który wspomaga odporność i ma właściwości przeciwnowotworowe. Naukowcy wykazali, że hamuje on wzrost komórek raka żołądka, okrężnicy i płuc. Mocno ogranicza także rozrost komórek raka piersi i gruczołu krokowego.

Badania na zwierzętach pokazały także, że związki znajdujące się w jagodach goji obniżają poziom cukru we krwi, zwiększając wychwyt glukozy w tkankach obwodowych. Wspominany wcześniej kompleks LBP wykazuje także zdolność do poprawiania wrażliwości na insulinę, a co za tym idzie, można przy jego pomocy ograniczyć insulinoodporność.

Jagody goji, a dokładniej zawarty w nich cyperon, zmniejszają także ciśnienie tętnicze krwi, obniżają poziom złego cholesterolu LDL i przyczyniają się do wzrostu tego dobrego (HDL)

Ze względu na zawartość karotenoidów, luteiny i zeaksantyny jagody goji powinny być spożywane przez osoby cierpiące na problemy z oczami. Związki te mają właściwości antyoksydacyjne i chronią siatkówkę oka przed uszkodzeniami. Luteina dodatkowo chroni narząd wzroku przed promieniowaniem UV.

Zastosowanie jagód goji

Jagody goji przypominają w smaku żurawinę, są jednak od niej nieco mniej słodkie, a bardziej cierpkie. Wyczuwa się w nich również delikatny posmak ziół i pomidorów. Można je spożywać na surowo, ale należy pamiętać o tym, że są bardzo kaloryczne (370 kcal na 100 g), przez co nie wolno jeść ich bez umiaru.

W chińskiej kuchni jagody goji suszy się, a następnie gotuje. Tak przygotowane owoce dodaje się do ryżu, zup, mięs lub miesza z warzywami. Z dobrze wysuszonych owoców można też przyrządzić napar lub dodać je do popularnej na Wschodzie czerwonej herbaty.

Owoce goji wykorzystywane są również do produkcji soków, win, nalewek, a od niedawna wytwarza się także suplementy diety oparte na proszku ze startych jagód.

 

Popularność białka konopnego stale rośnie, dlatego coraz więcej sklepów wprowadza je do swojego asortymentu. Wiele osób zastanawia się, czy jest to produkt zdrowy i czy warto włączać go do swojej diety. Podpowiadamy, czym właściwie jest białko konopne oraz kto i w jakich okolicznościach powinien je spożywać.

Białko konopne, czyli jakie?

Białko konopne wytwarzane jest z konopi siewnej i charakteryzuje je głęboki zielony kolor oraz sypka konsystencja. Jest to pełnowartościowe białko, które zawiera w sobie wszystkie niezbędne aminokwasy endogenne, czyli takie, które musimy dostarczać organizmowi wraz z pożywieniem. Ponieważ posiada wiele walorów odżywczych i zdrowotnych, staje się coraz popularniejszym suplementem diety dla osób aktywnych oraz dbających o smukłą sylwetkę. Ze względu na to, że nie uczula, białko konopne może w przyszłości stać się najszerzej stosowanym białkiem roślinnym.

Dlaczego warto sięgnąć po białko konopne? 

Przede wszystkim ze względu na bogactwo składników odżywczych, które w sobie posiada. Regularne spożycie białka konopnego zapewnia nam dostęp do protein, które zwierają mnóstwo nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 oraz omega-6, a te z kolei chronią nas przed udarem czy różnej maści chorobami układu krążenia. Ponadto w białku konopnym znajdziemy łatwo przyswajalną witaminę E, która wpływa doskonale na kondycję skóry. Warto także wspomnieć o tym, że jest ono bogate w błonnik, który wpływa na dobrą i skuteczną pracę układu pokarmowego i zapewnia nam uczucie sytości. Jest to więc doskonałe rozwiązanie dla osób, które dbają o prawidłową masę ciała. W przeciwieństwie do innych białek roślinnych, białko konopne nie zawiera alergenów. Może być więc doskonałą alternatywą dla białka sojowego.

Kto powinien włączyć białko konopne do swojej diety?

W zasadzie nie ma żadnych ograniczeń dotyczących stosowania białka konopnego. Jest ono jednak szczególnie polecane aktywnym fizycznie osobom, które stosują dietę wegańską lub wegetariańską. To właśnie ludzie, dla których sport jest codziennością, najbardziej docenią walory odżywcze i energetycznego tego produktu. Mięśnie, które poddawane są treningom, wymagają intensywnej regeneracji, a większe porcje białka wpływają pozytywnie na szybszą odnowę tkanki mięśniowej.

Białko konopne będzie także doskonałym suplementem dla osób, które dbają o linię. Zawarte w nim duże ilości błonnika pomagają utrzymać uczucie sytości i regulują pracę układu pokarmowego. Jest to bardzo istotne, dla osób, które chcą utrzymać wagę lub wręcz pozbyć się kilku dodatkowych kilogramów.